Zakon Assassin's Creed

Śladami Ezio w Stambule

19 września 2011, kiedy jak zwykle włączyłam komputer i sprawdziłam pocztę, zobaczyłam email od Ubisoftu z prośbą o pilny kontakt. Zadzwoniłam. Wkrótce okazało się, że chodzi o zaproszenie na zamknięte pokazy Assassin's Creed Revelations do Stambułu! Byłam w szoku, szczęśliwa jak nigdy w życiu! To było tak nierealne, że niemal jak nieprzytomna poszłam poinformować o całym zdarzeniu rodzinę... Nie chcieli mi wierzyć!

Gorąco dziękuję Pierre'owi Worgague za pomysł, by zaprosić tam przedstawicieli portali społecznościowych i przekonanie do niego swoich szefów, i Ubisoft Polska, za zaproszenie na pokazy do Stambułu, które miały miejsce w dniach 28-29 września 2011. To były dwa najlepsze dni mojego życia! Dziękuję też August i Bobsonowi za oprowadzenie po Warszawie i udzielenie schronienia przed wyjazdem :)

Z Warszawy polecieliśmy w składzie: Grzegorz Szabla z Ubisoft Polska, Piotr Gnyp – redaktor naczelny polygamia.pl i Olaf Szewczyk, dziennikarz, prowadzący stronę jawnesny.pl i piszący dla "Przekroju". Ledwo zdążyliśmy w Monachium na samolot do Stambułu. Potem pojechaliśmy taksówką do hotelu Legacy Ottoman, gdzie mieliśmy kilka chwil, by zostawić walizki w pokojach i pobiec na pokazy Assassin's Creed Embers, o którym jeszcze nie mogę nic napisać – ale wszystko w swoim czasie.

Stambuł

W tym hotelu Agatha Christie pisała powieść "Morderstwo w Orient Ekspresie"!

Jazda taksówką po mieście to prawdziwe wyzwanie. Tłoczno, ciasno, wąskie uliczki, mnóstwo pieszych, każdy pcha się, gdzie może. Tam nie da się jeździć przepisowo. 12 milionów ludzi w jednym mieście – możecie sobie tylko wyobrazić jego ogrom. Widok na Stambuł robi niesamowite wrażenie. Od horyzontu po horyzont zabudowania, meczety, wszystko na wzgórzach, żeby było jeszcze piękniej. Z bliska wygląda to nieco bardziej osobliwie. Zrujnowane budynki, biedni ludzie tłoczący się na ulicach, dźwigający różnie dziwne przedmioty, mnóstwo handlarzy, co kawałeczek stoiska z pieczonymi kasztanami, kukurydzą i kebabami...

Gdy dotarliśmy na miejsce w "The Hall", pierwszy raz minęłam się w drzwiach z UbiGabe. Chwilę potem zniknął mi z zasięgu wzroku... Na swoje miejsce dotarłam na nogach uginających się pode mną jak plastelina. Niedługo potem Louis-Pierre Pharand zapowiedział pokaz.

StambułStambuł

Ulica, przy której znajdował się "The Hall"

Po pokazie wróciliśmy do hotelu Legacy Ottoman. Mieliśmy chwilę, zanim udaliśmy się na uroczystą kolację. Zeszłam do holu i poczułam, jakby wykopało mnie w kosmos. Otóż wypatrzyłam Darby'ego McDevitta i Alexandre Amancio. Jestem z natury dość nieśmiałym stworzeniem, więc podejście do nich było wyzwaniem... jednak pomógł mi Piotr Gnyp. Przełamałam się i podeszłam, żeby poprosić o autografy, a Piotr zrobił nam zdjęcia :)

Stambuł

Od lewej: scenarzysta Darby McDevitt, ja i dyrektor kreatywny Assassin's Creed Revelations, Alexandre Amancio

Znów UbiGabe tylko mi mignął przed oczami, ale kiedy wkrótce potem pojechaliśmy na uroczystą kolację do podziemi "1001 Coloumns Cistern", w końcu go znalazłam. Podeszłam, porozmawialiśmy przez chwilę o zbliżającym się pokazie – ile będzie trwał itp., powiedziałam mu, że muszę koniecznie zagrać w multiplayer, bo przyjaciele z Zakonu kazali mi pokazać, jak się ragequituje, czym wprawiłam Gabe w dziki śmiech. Gabe nigdy nie ragequituje! Grzegorz zrobił nam zdjęcie. Co ciekawe, była okazja poznać także Pierre Worgague, dzięki któremu znalazłam się w Stambule z ekipą Ubi :)

StambułStambułStambuł

Po gali była okazja zrobić zdjęcia Stambułu nocą. Piękny widok.

Stambuł

Drugi dzień zaczął się od odwiedzenia restauracji na 6 piętrze hotelu. Z jej okien rozciągał się fantastyczny widok na Stambuł i na Cieśninę Bosfor.

StambułStambułStambułStambuł

Po śniadaniu pojechaliśmy zwiedzać pałac Topkapi, w którym przez 380 lat rezydowali sułtani.

StambułStambuł

Za Bramą Imperialną znajdował się dziedziniec dostępny dla wszystkich, a wysocy dostojnicy mogli tam wjechać konno.

StambułStambułStambułStambułStambułStambuł

Brama Środkowa – została wzniesiona w 1524 roku przez Sulejmana Wspaniałego – postać tę spotkamy w grze.

StambułStambuł

Brama Szczęśliwości – prowadziła na prywatny dziedziniec sułtana, mogli przez nią przejść tylko wybrańcy.

Miejsce koronacji nowego sułtana

StambułStambułStambułStambułStambuł

Polska ekipa: Olaf Szewczyk, Wega i Grzegorz Szabla. Niestety, zabrakło Piotra Gnypa.

Niestety, nie mogliśmy robić zdjęć w samym muzeum, gdzie znajdowały się sułtańskie skarby – kamienie szlachetne, broń, ozdoby, przedmioty codziennego użytku, trony, kołyska... i diament, jaki został znaleziony na ulicy i sprzedany za trzy łyżeczki, bo znalazca nie znał jego prawdziwej wartości. Sułtan odkupił diament i chciał zrobić z niego pierścień, ale kamień okazał się za duży, został zatem umieszczony na turbanie. Klejnot ma 86 karatów.

Szat Proroka i innych relikwii również nie można było fotografować. Mułła ciągle przy nich zawodził, recytując Koran. Znajdowały się tam m.in ząb Proroka, broda Proroka, odcisk jego stopy, łuk, miecze, święta ziemia z Medyny. Niewiarygodne – była tam też laska Mojżesza, sztylet Dawida i czaszka Jana Chrzciciela.

Kiedy skończyliśmy zwiedzanie, pokazano nam, w jaki sposób lokacja została odwzorowana w grze. Właściwie wszystko wyglądało niemal identycznie! Zostały dodane jedynie elementy, dzięki którym Ezio mógł się wspinać, a zamiast drzew widocznych na zdjęciu umieszczono palmy, co nadało lokacji niesamowitego klimatu.

W trakcie zwiedzania mieliśmy pierwszą zagadkę do rozwiązania. Wynikiem było słowo "dagger" – czyli sztylet, należący do Sulejmana Wspaniałego, zobaczymy w grze!

Po zwiedzeniu Topkapi udaliśmy się do kościoła Hagia Sofia.

Stambuł

Widok na Hagię Sofię zrobił na mnie piorunujące wrażenie.

Wnętrze przedstawiało się imponująco! Odwzorowane w skali 1:1 w grze. Ezio dzięki hakowi będzie mógł w krótkim czasie wspiąć się na samą górę, a będzie miał po czym...

StambułStambułStambuł

Widok z galerii...

Otrzymaliśmy zagadkę.

Chodziło oczywiście o dożę Wenecji Enrico Dandolo, który nienawidził Konstantynopola, bo tam stracił wzrok. Był szarą eminencją i właściwym spiritus movens IV wyprawy krzyżowej. Doprowadził do podbicia Konstantynopola w 1204 roku. Większa jego część przypadła Wenecjanom, którzy zdobyli także połowę miejsc w specjalnej radzie wybierającej łacińskiego cesarza Bizancjum. Doża zmarł w 1205 roku i został pochowany w kościele Hagia Sofia, gdzie do tej pory znajduje się jego grób.

Ściany Hagii Sofii zdobią piękne mozaiki.

Sąd Ostateczny

StambułStambułStambułStambuł

Miejsce dla władcy

Archanioły z 6 skrzydłami

Również po zwiedzeniu Hagii Sofii mieliśmy okazję porównać jej wygląd w grze z tym rzeczywistym. W grze została ona bardzo pieczołowicie odwzorowana, na podstawie tysięcy zdjęć, jakie zrobili twórcy. W czasach Ezio istniały tylko dwa minarety, ale w grze zrobiono 4 – dwa nie wyglądały tak epicko. Poza tym usunięto sprzed kościoła jeden budynek, żeby nie zasłaniał widoku.

Po zwiedzaniu zostaliśmy odwiezieni na obiad. Po obiedzie poszliśmy z Grzegorzem Szablą polować na autografy i pamiątkowe zdjęcie!

Stambuł

Od lewej: główny projektant gry, Alexandre Breault, dyrektor kreatywny, Alexandre Amancio, dyrektor prezentacji Brent Ashe, przedstawiciel UbiWorkshop, Louis-Pierre Pharand, ja i Gabriel Graziani, developer społecznościowy

Wkrótce potem Alex Amancio zapowiedział rozgrywkę w Revelations...

Tak wyglądały stanowiska, gdzie mogliśmy grać:

Stambuł

Nie mogło zabraknąć wystawy dodatków, których pilnował Ezio – większy niż w naturalnym rozmiarze. Później na stole znalazło się znacznie więcej rzeczy!

StambułStambuł

O samej grze mogę napisać coś dopiero 11 października, inaczej przyjdą po mnie asasyni ciemną nocą... więc musicie wytrzymać. Mogę jedynie napisać, że nie zrobiłam ragequita podczas rozgrywki w multiplayer. Wtedy podszedł do mnie UbiGabe, by zadać kilka pytań, jak mi się podobała gra i wycieczka. Czyżby głos mi miał odmówić posłuszeństwa? Na szczęście UbiGabe zaczął się śmiać, a ja razem z nim. Kocham jego śmiech!

Po grze pojechaliśmy na uroczystą kolację. Restauracja Suda Kebap znajdowała się na platformie na wodzie.

Stambuł

I dokładnie tam, na tej platformie, znajdowała się granica między Europą a Azją!

Gala skończyła się w nocy. Przepłynęliśmy łodzią z powrotem na ląd i wróciliśmy do hotelu. To była ostatnia okazja, żeby porozmawiać z UbiGabe! Tym razem mi się udało – przez chwilę rozmawialiśmy o poziomie trudności w serii Assassin's Creed, o możliwości wprowadzenia QTE, o dalszych losach Lucy, o innych grach Ubisoftu... Niestety, to, co dobre, szybko się kończy. Po ostatnim przytuleniu pożegnałam się z UbiGabe i wróciłam do swojego pokoju, żeby zdrzemnąć się przed samolotem powrotnym o 6:30.

Kiedy zmierzaliśmy na lotnisko, padał deszcz. Tak, jakby niebo płakało razem ze mną, że wszystko skończyło się tak szybko. Nie chciałam wracać. To była podróż, której nigdy nie zapomnę! Mimo tego, że nie było czasu na sen, nie czułam zmęczenia – napawałam się każdą chwilą spędzoną w Stambule.

Jeszcze raz – dziękuję, Ubisoft!
  • Autor: Wega
  • Data dodania: 01-10-2011
Książka Assassin's Creed - Ostatni Potomkowie - Grobowiec Chana wydawnictwa Insignis

Komentarze / pokaż wszystkie (52)

38. patrol61129-12-2011, 14:05ezioauditioredafirenze ja terz <placz>
39. Assasyn Ezio129-12-2011, 20:58Dołączam się do panów nade mną JA TEŻ CHE <PŁACZ>
40. pandax123103-01-2012, 00:30fajny
41. Tiniter421-01-2012, 22:31nie ma co się rozpisywać...JA TEŻ TAK CHCĘĘĘĘĘ!
42. mati44456129-01-2012, 17:27ja chce taki posąg w domu
43. LOOK2002116-02-2012, 12:09Potrzebuje stroju ASSASSIN'a,ukrutego ostrza,i jakiejś fajnej broni teraz <płacz i szloch>
44. lorenzo 009116-02-2012, 18:42a ja też chce takie ukryte ostrze <rozpacz>
45. tomasz96.1996123-02-2012, 16:15Lol nie rozkminiam tego czy oni zwiedzali cały konstantynopol żeby stworzyć całą grafikę, czy pokazać nam jak byli na wakacjach ?
46. bartlisek105-03-2012, 15:43J chcialby ostrezhakiem i zwykle i pancerz Altaiira
47. damn22-03-2012, 17:17a ja bym chciał żebyście przestali uprawiać tragiczny trolling =.=
48. kotek20034131-08-2012, 18:19ja bym chciał wszystkie bronie i struj
49. Bart-AC126-02-2013, 17:30Też tak chce! XD
50. Duży Chrząszcz26-03-2013, 21:30Taki ostrze z hakiem byłoby przydatne, nie tylko do skakania po dachach. Są gdzieś plany?
51. OMI2001411-11-2013, 18:30Wega nawet nie wiesz jak ci zazdroszczę takiej wycieczki.
52. Eretann06-01-2014, 18:43Ta fajnie, tylko szkoda, że zapomnieli o jednej acz ważnej rzeczy... zmienić wygląd strażników niby Ezio z AC BH na AC R. No cóż każdy może o czymś zapomnieć.