Zakon Assassin's Creed


Paryż w Assassin's Creed Unity

Zbudowanie katedry Notre Dame w Paryżu zajęło 182 lata - pierwsze cegły położono w 1163 roku. Caroline Miousse, artystka zajmująca się poziomami w grze, odtworzyła ją kilka stuleci później w wersji cyfrowej w znacznie krótszym czasie. Potrzebowała dwóch lat na wymodelowanie obiektu wewnątrz i na zewnątrz. Zajmowała się też innymi elementami w grze, ale praca nad Notre Dame pochłonęła 80% jej czasu.

Notre Dame

Podobnie jak w poprzednich częściach serii, w AC Unity bardzo ważną rolę odgrywają realia. Tym razem akcja toczy się w jednym mieście, Paryżu, podczas rewolucji francuskiej (a także, dzięki anomaliom czasowym, częściowo podczas II wojny światowej). Jest to pierwsza gra, która nie trafi na konsole poprzedniej generacji. Nowa technologia oznacza nowe możliwości, a zatem wirtualna wersja Paryża w AC Unity cechuje się największą ilością szczegółów w historii Ubisoft Montreal. Miasto jest zarówno ogromne, jak i ciasno upakowane, pozwala także zajrzeć do wnętrz wielu budynków i eksplorować podziemne tunele. Na ulicach roi się od ludzi - na ekranie może pojawić się nawet do 10 000 Paryżan. Aby wiernie odtworzyć miasto z 1789 roku, potrzeba było ogromnego wysiłku, ale wprowadzono też wiele zmian.

Główny projektant poziomów, Nicolas Guerin, wyjaśnił, że Paryż w grze został dostosowany do wymogów rozgrywki - w dokładnie odtworzonym miejscu nie grałoby się tak przyjemnie. Twórcy muszą najpierw zadbać o miejsce, gdzie będzie toczyć się gra, a dopiero później stworzyć wspaniałe miasto, robiące wrażenie pod względem wizualnym, a jednocześnie wyglądające jak w przeszłości.

Notre Dame - siatka

Aby zapewnić, że najważniejsze elementy będą na swoim miejscu, trzeba zagłębić się w historię. Zadanie Guerina polegało między innymi na zadbaniu o odpowiedni wygląd i projekt miasta, co oznaczało sprawdzanie rozmaitych map. W ciągu trzech miesięcy przeanalizował ponad 150 map Paryża, zbierając informacje o układzie miasta i zmianach, jakie zachodziły tam w ciągu lat. Dostęp do tego typu informacji był nowością - w przypadku poprzednich odsłon serii, np. AC Revelations, dużo trudniej było znaleźć mapy i informacje o Konstantynopolu. Wiele z nich zostało zniszczonych, a nawet te dostępne były w języku tureckim, co znacznie utrudniało tłumaczenie.

Guerin powiedział, że z Paryżem mieli szczęście - jest to miasto bardzo dobrze udokumentowane, a wielu członków zespołu to Francuzi lub mieszkańcy Quebecu, zatem łatwo było zdobyć materiały. Ubisoft zatrudnia kilku historyków, którzy pomagają w wyszukiwaniu szczegółów, jakich mogą potrzebować osoby odpowiedzialne za stworzenie gry.

Mapy pomagają także określić, które kluczowe aspekty wymagają zmian. Paryż to bardzo gęsto upakowane miasto, cechujące się zatłoczonymi ulicami i ciasno rozmieszczonymi budynkami, co w pewnym stopniu przeszkadza w swobodnym przemierzaniu świata gry. Aby dostosować je do wymogów rozgrywki, zespół wykorzystał proces zwany "radial scale" i zmienił ich układ. Pomysł był prosty: centrum miasta jest dokładnie odwzorowane, ale im dalej, tym rzadziej rozmieszczone są poszczególne elementy. Najważniejsze budowle są na swoim miejscu, zatem miasto wygląda jak Paryż, ale dodatkowa przestrzeń oznacza, że nie ma zatłoczenia, gdy przebiega się po dachach. To po prostu kwestia dostosowania skali.

Wersal

Jeśli chodzi o dachy, stały się one dla twórców kolejnym wyzwaniem. Dyrektor artystyczny, Mohamed Gambouz, wyjaśnił, że linia nieba w mieście była dla niego bardzo ważna. Chciał zachować średniowieczne, spiczaste dachy i liczne kominy, które były cechą charakterystyczną Paryża w owych czasach. Problem w tym, że poruszanie się po takich dachach było bardzo męczące. W poprzednich odsłonach Assassin's Creed budynki miały płaskie lub lekko nachylone dachy, dzięki czemu bieganie po mieście było bardzo przyjemne - w wypadku ostro nachylonych, wysokich dachów nie ma mowy o płynności. Rozwiązaniem było ograniczenie liczby spiczastych budynków, co oznaczało zmniejszenie pochyłości, dzięki czemu można poruszać się po nich swobodnie, jak w poprzednich częściach serii.

Jest to jedna z wielu zmian, które wprowadzono w AC Unity: Paryż nie tylko dostosowano do wymogów rozgrywki, ale także dopasowano jego wygląd do widoków, które utkwiły graczom w pamięci. Gambouz nazywa to "efektem pocztówkowym", wyjaśniając, że kiedy ludzie mówią o Paryżu, widzą go takim, jaki jest na pocztówkach, nawet jeśli nie odzwierciedlają one, jak naprawdę wygląda to miejsce.

W przypadku Notre Dame, największej strukturze w grze, oznaczało to odtworzenie katedry w innej wersji niż z tamtego okresu. Miousse poświęciła dosłownie lata na analizowanie szczegółów budynku. Badała fotografie, by wiernie odtworzyć architekturę i współpracowała z artystami odpowiedzialnymi za tekstury, by zapewnić, że każda cegła wygląda tak jak powinna. W ustaleniu, jakie obrazy były wówczas zawieszone na ścianach, pomagał jej historyk. Jednakże gdy testerzy zaczęli wypróbowywać grę, czegoś brakowało. W czasach, w których rozgrywa się akcja AC Unity, Notre Dame nie posiadała jeszcze swoich charakterystycznych iglic, ale większość osób wyobraża tę budowlę właśnie z nimi. Miousse dodała je do swego dzieła, chociaż zasadniczo nie powinno ich tam być.

Bastylia

Ta sama rzecz dotyczy Bastylii, paryskiej fortecy która została zniszczona na kilka lat przed wydarzeniami z AC Unity. Jednakże jest to tak charakterystyczny obiekt, że zespół zdecydował się umieścić go w Paryżu mimo wszystko. Może nie jest to zgodne z historią, ale takie elementy sprawiają, że większości graczy miasto wydaje się bardziej realistyczne. Gambouz wyjaśnił, że zespół nie chce być wierny w 100% historii, lecz jego celem jest stworzenie wiarygodnych realiów i wiarygodnego miasta. Oznacza to, że twórcy dostosowują się do sposobu, w jaki ludzie postrzegają miasto, nawet jeśli historycznie nie wszystko się zgadza.

Bastylia - bez tekstur

Ekipa miała także spore trudności w odtworzeniu Paryża, ponieważ miała za dużo danych. Historyk Maxime Durand porównał Paryż z Nowym Jorkiem i Bostonem z czasów rewolucji amerykańskiej (Assassin's Creed III), w przypadku których ciężko było dokopać się do informacji, ponieważ większość dokumentów została zniszczona lub była trudno dostępna. Wiadomo było o paru charakterystycznych obiektach i trzeba było wykorzystać je w ciekawy sposób. W przypadku Paryża było odwrotnie: wszystko było interesujące i trzeba było zadecydować, z czego zrezygnować.

Projektanci i artyści szukali danych również na własną rękę, w sieci i innych dostępnych źródłach, ale Durand i inni historycy w zespole pomagali w znajdywaniu drobnych szczegółów, dzięki którym miasto wygląda jak prawdziwe. Są to elementy typu obrazy wiszące na ścianach katedry czy ubrania noszone przez ludzi na ulicach. Durand podkreśla, że na wyszukiwanie drobiazgów, których większość graczy nie zauważy, poświęcili sporo pracy. Szczegóły te jednak równoważą elementy, w przypadku których projektanci pozwolili sobie na sporą swobodę.

Poziom szczegółów łatwo dostrzec. Choć AC Unity wygląda na pierwszy rzut oka jak inne gry z serii, ta dodatkowa warstwa sprawia, że miasto jest bardziej realistyczne. I nie chodzi tylko o lepszą grafikę, ale też rozmach i głębię; o to, że na ulicach dosłownie tłoczą się ludzie, że każdy z nich wygląda inaczej; o to, że swobodnie można przeskoczyć z jednego dachu na drugi, wejść przez okno i znaleźć się w czyimś domu. Przeskakiwanie z budynku na budynek, podczas gdy delikatne promienie słoneczne przedzierają się przez pobliskie domy, rzeczywiście wygląda jak widok z pocztówki.

Notre Dame

Miousse wiedziała, że jej praca nad Notre Dame nie poszła na marne, gdy w końcu odwiedziła Paryż i zobaczyła budowlę na własne oczy pierwszy raz w życiu. Po niezliczonych godzinach poświęconych wirtualnemu odtworzeniu obiektu, doświadczyła czegoś w rodzaju deja vu - wszystko, od najważniejszych elementów po najdrobniejsze szczegóły wnętrza, wyglądało tak samo. Gdy weszła do środka, poczekała, aż ochrona będzie patrzeć w inną stronę i ukradkiem pocałowała ścianę - czuła, że wizyta w katedrze pod wieloma względami przypomina jej dom.

  • Tłumaczenie: Wega
  • Data dodania: 05-11-2014
Książka Assassin's Creed - Herezja wydawnictwa Insignis

Komentarze / pokaż wszystkie (10)

1. divX00505-11-2014, 21:03Jak dla mnie spoko pomysł z dodaniem elementów, których w rzeczywistości nie powinno być, bo rzeczywiście nie jedna osoba skojarzyła by takie rzeczy z ówczesnym Paryżem. Gdyby nie to że Bastylia to monumentalna budowla to mogliby zrobić jak z "Bostońskim piciem herbaty" i osadzić naszego protoganistę w roli osoby biorącej udział w jej burzeniu.
2. ja0lek605-11-2014, 21:53@divX005: A mi właśnie ten pomysł się nie podoba. Wolałbym jednak żeby trzymali się bardziej historii. No ale zrobili jak zrobili i rozpaczać nie będę :P
3. Kazet506-11-2014, 09:45Mi ten pomysł też średnio się podoba. Jak chcieli dodać Bastylię to mogli umieścić część akcji przed 14 lipca 1789 albo nawet sekwencję kilku misji, których celem byłoby zdobycie Bastylii. Dobrze jednak, że dali wytłumaczenie swoich decyzji- trafiają do mnie te uzasadnienia.
4. Igor Auditore de Firenze509-11-2014, 13:54@Kazet: zgadzam się. też bym wolał jakby się trzymali historii
5. Altair9622-11-2014, 14:47Cały rok tworzyć Notre Dame (w grze)... bez jaj
6. FenrirVanUlvenbor727-11-2014, 00:13Paryż jest Piękny :) jak na razie to chyba najlepiej odwzorowany z wszelkich poprzednich miast w AC :)
7. 13bartek13311-01-2015, 01:57wg mnie dobrze że tak zrobili i umieścili te budowle mimo tego że w historii działo sie inaczej
8. Łycha Cormack626-04-2015, 13:40Do 10 tysięcy paryżan a nie pięciu.
9. Domin520417-12-2015, 15:19Mapa świetna ( Paryż) jak cała gra.
10. Brandon1441427-04-2016, 17:23Cały Paryż świetny, tylko szkoda że takie tłumy na ulicach były -30 fpsów :(

Dodaj komentarz

*Czy jesteś botem?
Składnia
ZnacznikPrzykład użyciaWynik
*pochylenie*Altair ma *różowego* kota.Altair ma różowego kota.
**pogrubienie**Altair **nie ma** kota.Altair nie ma kota.
~~spoiler~~Ojciec Altaira ~~Umar~~! :OOjciec Altaira Umar!
>cytat>requiescat in pacerequiescat in pace
© 2008 - 2017 zakon-ac.info • there is only ZAC
020
Patronat
Społeczność
Ładowanie...
Do góry
TOP5#19:
  1. FIFA Polonia
  2. Zakon Assassin's Creed
  3. Marvel Comics
  4. Markolf
  5. Need For Speed
wygraj płytę GIGABYTE dla gracza